V návaznosti na nově schválenou Obecně závaznou vyhlášku č. 1/2021 o místním poplatku za obecní systém odpadového hospodářství pro rok 2022 se stanoví jednotný závazný postup pro placení tohoto poplatku.
K tomu to poplatku nebude vydávána žádná smlouva (jako bývala v minulosti).
Poplatek lze uhradit dvěma způsoby – bezhotovostně, úhradou z Vašeho účtu na účet obce, nebo hotově na pokladně OÚ. Pro zajištění komfortnosti a bezpečnosti doporučujeme bezhotovostní platbu.
VZOR zadání příkazu k úhradě poplatku za komunální odpad v r. 2022 za 4 osoby
Vysvětlivky:
QR kód s některými předvyplněnými údaji pro platbu:
Při použití tohoto QR kódu je nutné doplnit:
- výše platby
- variabilní symbol (1340 + číslo popisné)
- zpráva pro příjemce (KO + jméno + adresa)
Občané, kteří nevlastní běžný účet nebo upřednostňují platbu v hotovosti nebo platbu bankovní platební kartou mohou zaplatit na pokladně OÚ Bolatice v provozní době.
Dne 1. ledna 2021 nabyla účinnost nová legislativa týkající se odpadů (zákony č. 541, 542
a 543/2020 Sb.), kterou byla mj. i právní úprava zpoplatnění nakládání s komunálním odpadem. Podle nové úpravy mohou obce od 1. 1. 2022 vybírat úhradu za komunální odpad pouze prostřednictvím jednoho ze dvou místních poplatků za komunální odpad a již není možná smluvní úprava, která platila např. i u nás v Bolaticích.
Druhy poplatků:
Naše obec měla až dosud tzv. „žetonový“ způsob svozu, který byl doplněn o poplatek za osobu, popř. si občané mohli zvolit i svoz 1x za měsíc či 1x za 14 dnů. Zastupitelé obce schválili novou obecně závaznou vyhlášku o místním poplatku (za obecní systém
odpadového hospodářství).
Znamená to, že každý občan zaplatí za svoz a likvidaci odpadů částku ve výši 650,- Kč/rok. Součástí tohoto poplatku je možnost ukládání bioodpadu do kompostárny, odevzdávání všech dosavadních odpadů do sběrny surovin a tříděný odpad do barevných pytlů.
Důvodem pro zvýšení poplatků jsou kromě upravené legislativy zvyšující se poplatky za uložení odpadů na skládky, docela vysoké náklady obce na svoz a likvidaci odpadů, na provoz sběrny surovin, likvidaci bioodpadů.
Celkové náklady za svoz a likvidaci odpadů v roce 2020 činily asi 4,085 mil. Kč (AVE, sběrna,
kompostárna), příjmy za třídění odpadů od EKO-KOM, Asekol atd. činí 0,725 mil. Kč. Reálné náklady na odpady tak jsou ve výši 3,36 mil. Kč (4,085 - 0,725). A náklady na jednoho občana vycházejí asi na 747,- Kč/rok. Pokud vezmeme skutečné náklady (4,085 mil. Kč), pak vycházejí náklady na jednoho občana asi na 908,- Kč/rok! Ale právě díky dobrému třídění jsou pak náklady nižší (747,- Kč).
V současné době od občanů získáme částku ve výši 2,133 mil. Kč za rok. Pokud k tomu přidáme
částku za třídění odpadů (0,725 mil. Kč), pak obec získá za odpady 2,833 mil. Kč. Občan sám zaplatí v průměru 474,- Kč (2,133 mil. Kč/4500 obyvatel) a s penězi za třídění se pak částka dostane na cca 635,- Kč. Obec tak hradila za každého občana asi 270,- Kč.
Po zavedení poplatku na osobu ve výši 650,- Kč, pokud budeme dobře třídit odpady a získáme
za třídění cca 0,725 mil. Kč, zůstane pro obec ztráta již nižší, a to ve výši asi 100,- Kč/osoba.
A v rámci nového poplatku může každá rodina nechat vyvézt odpadní nádobu 1x za 14 dnů!
Čím více ale bude odpadků netříděných, budeme muset více platit za likvidaci odpadů na skládce (ceny za uložení na skládce se budou každoročně zvyšovat), a budeme muset zvýšit poplatek na osobu.
Zastupitelé přistoupili k výše uvedené možnosti i vzhledem k tomu, že ve většině obcí a měst
funguje systém tzv. poplatku „na hlavu“. Po roce se tento systém může vyhodnotit a případně změnit.
Děkujeme za pochopení.