Od 1. prosince 2025 nabyla účinnosti novela zákona č. 344/2025 Sb., kterou se mění zákon č. 206/2015 Sb., o pyrotechnických výrobcích (novela zákona o pyrotechnice). Novela mění stávající a zavádí další podmínky pro používání pyrotechniky na území České republiky. Zákon přináší nové regulace a svěřuje jisté pravomoci také územním samosprávám (obcím a městům). Tento zákon bývá někdy zkratkovitě a nesprávně označován jako zákon zakazující ohňostroje. Tak tomu ovšem ve skutečnosti není. Jedná se o velmi aktuální téma, které zajímá širokou veřejnost zejména i proto, že se nám blíží Vánoce a oslavy příchodu Nového roku. Pokusme se jednoduše vysvětlit skutečné dopady novely zákona o pyrotechnice na život obyvatel, stejně jako roli obcí v této nové situaci.
Nejprve si pojďme objasnit základní názvosloví, které je uvedeno v zákoně. Ohňostrojná práce znamená použití pyrotechniky kategorie F4 nebo T2 k efektům (světlo, zvuk, kouř) a ohňostrojem se pak rozumí odpalování pyrotechniky kategorie F2, F3, T1 s více než 10 kg výbušné látky. Pro ohňostroje s využitím pyrotechniky kategorie F2 a vyšších (u kategorie F3 od července 2026) je nově nutná odborná způsobilost a ohlašovací povinnost pořadatele (pro menší ohňostroje 5 pracovních dní předem, u větších pak 7 pracovních dní předem včetně souhlasu dalších orgánů, např. hasičský záchranný sbor (HZS ČR) či Český báňský úřad. Oznámení se podává k obecnímu úřadu v místě konání, který dále spolupracuje s HZS ČR a dalšími institucemi, aby bylo zajištěno bezpečné provedení ohňostroje. Vzhledem k tomu, že tento typ ohňostrojů mohou odpalovat pouze osoby s odbornou způsobilostí, je tato informace pro občany spíše formálního charakteru.
Zákon stanovuje nová omezení týkající se prodeje pyrotechniky. Její nákup je omezen věkovou hranicí 15 let pro kategorii F1 (prskavky, bouchací kuličky, drobné petardy, malé fontány) a 18 let u kategorií F2, T1 a P1. Nově se aplikuje zákaz prodeje mimo kamenné prodejny (netýká se kategorie F1) a prodej pyrotechniky kategorie F3, F4, T2, P2 je možný jen ve specializovaných skladech. Nově je zavedeno ochranné pásmo, ve kterém je užívání pyrotechniky zcela zakázáno a týká se tzv. citlivých míst. V okruhu 250 metrů od nemocnic, domovů pro seniory či dalších pobytových zařízení sociálních služeb, útulků, zoologických zahrad, chovů zvířat je dovoleno použití pyrotechniky pouze kategorie F1. Cílem je ochrana těchto míst před hlukem a dalšími doprovodnými účinky pyrotechniky. Ministerstvo zemědělství k tomuto účelu spustilo mapový portál, kde jsou široké veřejnosti dostupné mapové podklady s vyznačením míst s omezením užívání pyrotechniky. Ten je dostupný na adrese https://agrigis.gov.cz/portal/apps/mapviewer/index.html. Stále hovoříme o kategoriích pyrotechniky, a tak by bylo dobré uvést alespoň některé příklady. Do kategorie F2 patří např. větší petardy, rakety, římské svíce, velké stolní fontány či kompaktní baterie ohňostrojů menšího rozsahu. Kategorie F3 je určena pro profesionální použití a jde například o větší kompaktní baterie ohňostrojů s delší dobou trvání a větší intenzitou efektů, silné rakety a větší fontány či další druhy profesionálních petard a odpalovacích celků.
To, o čem se však mluví nyní nejvíce – nová pravomoc obcí – ty totiž mohou zakázat či omezit používání pyrotechniky na svém území – časově, místně nebo plošně (výjimkou je pyrotechnika kategorie F1 a profesionální ohňostroje) prostřednictvím obecně závazné vyhlášky. Již z tohoto je patrné, že ani vydání obecně závazné vyhlášky neznamená úplný zákaz používání pyrotechniky na území obcí, po kterém některé skupiny obyvatel opakovaně volají. Musíme si však vysvětlit samotný proces vydávání obecně závazných vyhlášek. Obecně závazná vyhláška je podzákonným právním předpisem, kterou v samostatné působnosti schvaluje a vydává zastupitelstvo obce usnesením. Ke schválení je potřeba souhlas nadpoloviční většiny všech zastupitelů. To však není vše. Obecně závazná vyhláška musí nabýt platnosti a následně i účinnosti. Platností se rozumí okamžik jejího vyhlášení, kterým je den zveřejnění ve Sbírce právních předpisů územních samosprávných celků a některých správních úřadů. Za předpokladu, že v obecně závazné vyhlášce není stanovena účinnost pozdější, nabývá poté účinnosti patnáctého dne následujícího po dni jejího vyhlášení. Tolik k obecnému principu vydávání obecně závazných vyhlášek. Je tedy zřejmé, že omezení používání pyrotechniky na území konkrétní obce formou vydání obecně závazné vyhlášky tak, aby bylo platné již pro nadcházející vánoční období roku 2025, naráží v tuto chvíli na časový limit definovaný schvalovacím procesem.
Porušování platných obecně závazných vyhlášek obcí je možné sankcionovat, neboť se jedná o přestupek. Kontrolu nad dodržováním obecně závazných vyhlášek provádí Policie ČR, příp. také obecní policie v obcích, kde je obecní policie zřízena. Ovšem až praxe ukáže, zda (a jestli vůbec) bylo vydávání obecně závazných vyhlášek omezujících užívání pyrotechniky obcemi na jejich území účelné a pro život v obci přínosné. Sama kontrola se totiž v tuto chvíli jeví přinejmenším jako problematická, a to proto, že stejně jako u každého jiného porušení zákona, i zde platí presumpce neviny a nutnost věc osobě podezřelé ze spáchání porušení právního předpisu dokázat.