Projekt Sociální služby SOH je realizován díky financování z OPLZZ, Podpora sociální integrace a sociálních služeb, jehož nositelem je Institut komunitního rozvoje a partnerem Svazek obcí mikroregionu Hlučínsko-západ.
Projekt Sociální služby SOH je realizován díky financování z OPLZZ, Podpora sociální integrace a sociálních služeb, jehož nositelem je Institut komunitního rozvoje a partnerem Svazek obcí mikroregionu Hlučínsko-západ.
Hlavním cílem projektu je zpracování střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb pro spádovou oblast Svazku obcí mikroregionu Hlučínsko - západ, který je partnerem projektu.
Tohoto cíle bude dosaženo prostřednictvím 5 klíčových aktivit věcně zaměřených na:
Budou sestaveny dvě pracovní skupiny se zaměřením na děti, mládež a rodinu a seniory. Rovněž bude sestavena řídící skupina, tvořená zástupci jednotlivých obcí (díky propojení menších obcí do jednoho celku bude mít tato pracovní skupina 13 členů).
Pracovní skupiny se budou pravidelně scházet, připravovat analytická data, zpracovávat SWOT analýzu, konzultovat připravované dotazníky, ankety a dílčí výstupy z přípravy SPRSS.
V rámci projektu bude zpracována analýza potřeb v oblasti sociálních služeb a to jak formou dotazníků, tak přímého oslovení a rovněž zařazením internetového dotazníku. Výsledky budou využity v analytické části dokumentu, při jednání pracovních skupin po zpracování SWOT a PEST analýzy a po zjištění existujících sociálních služeb na území SOMHZ.
Výsledky analýzy budou představeny veřejnosti.
Po provedení analýzy bude společně s pracovními skupinami a řídící skupinou zpracováván a postupně konzultován dokument SPRSS. Díky analýze vznikne aktualizovaný seznam poskytovatelů sociálních služeb na území SOMHZ, který bude k dispozici na stránkách realizátora, partnera i dalších zapojených obcí a měst.
Rovněž veřejnost bude mít možnost vstoupit do připomínkování a samotné tvorby dokumentu prostřednictvím aktivit na zapojení veřejnosti.
Pracovní skupiny a řídící skupina budou proškoleny v základních principech komunitního plánování tak, aby byla zajištěna stejná informační úroveň všech zúčastněných a práce na samotném dokumentu pak bylo možno realizovat v co nejrychlejším a nejeefektivněji využitém čase.
Kromě toho se budou poskytovatelé sociálních služeb a členové pracovních skupin a řídící skupiny vzdělávat v těchto tématech:
a) Komunitní plánování
b) Vedení týmu a týmová spolupráce
c) Komunikační a prezentační dovednosti
d) Příprava projektů, řízení projektů
Kromě vzdělávání budou také probíhat workshopy na tato témata:
a) Financování sociálních služeb
b) Komunikační prostředky v sociálních službách
c) Stres a jeho zvládání
d) Komunikační vazby mezi jednotlivými realizátory KP v regionu Moravskoslezského kraje a ČR
Komunitní plánování je výjimečné právě v tom, že je zaměřeno na stálou komunikaci zpracovatelů, zadavatelů s veřejností. Služby, které budou veřejnosti poskytovány, jsou udržitelné pouze v případě, že vychází z přímé potřeby cílové skupiny.
V rámci projektu tedy bude probíhat stálá komunikace s veřejností a to již od zahájení projektu. Členy pracovních skupin budou také zástupci veřejnosti jako uživatelé sociálních služeb.
Kromě účasti v pracovních skupinách, účasti na anketním šetření, veřejných projednáních, bude připraveno také veřejné projednání s programem, jako stále ještě netradiční forma projednávání strategických dokumentů s veřejností.